حدیث روز

فواید کام­یابی موفق جنسی بین همسران - پیوندتان مبارک - وبلاگ ترویج فرهنگ ازدواج

پیوندتان مبارک - وبلاگ ترویج فرهنگ ازدواج

وبلاگی برای ترویج فرهنگ ازدواج و صیانت از بنیاد خانواده - تحت مدیریت وبلاگ عصر نو - مدیریت عصر نو : آقای علی والاسرشت

+ فواید کام­یابی موفق جنسی بین همسران

خانواده، واحد مشترکی است که می­تواند این اقتضای طبیعی را به بهترین وجه تأمین کند و زن و مرد را به اوج تکامل و سعادت برساند. موفقیت هر یک از مرد و زن در انجام وظایف اختصاصی خود، در گرو سلامت روابط خانوادگی است.

 

متن کامل مقاله را در ادامه مطلب بخوانید.

 

 


حق نیک‌همسرداری

جهاد و مجاهده زن، «نیکو همسرداری» است.1 چرا خداوند برای مردان راهی به سوی خویش گشوده است که زنان را از آن محروم ساخته است؟! یکی از بهترین و سریع­ترین راه­های تقرب به خداوند، جهاد و شهادت در راه اوست که زنان از آن محرومند. چرا حکم جهاد و شهادت تنها ویژة مردان است و زنان از این حکم معاف گشته­اند؟!

این مسأله در زمان پیامبر)صلوات الله علیه و آله) نیز به گونه­های مختلفی طرح می­شد و در آن زمان بانوانی که خالصانه آرزو داشتند تا از ثواب عظیم جهاد بهره­مند شوند و می­خواستند از میانبر شهادت، به بارگاه پروردگارشان راه یابند، گرد هم آمدند و در این باره به بحث و گفت­وگو نشستند. عاقبت نتیجه آن شد که مسأله را با پیامبر در میان گذارند و از ایشان چاره جویند. پس از میان خود زنی با فضیلت را که در خطابه و سخنوری ممتاز بود، انتخاب کردند و او را در مقام نمایندة خویش، خدمت پیامبر فرستادند.

این بانو به مسجدِ پیامبر رفت و پس از عرض سلام و ادب، سؤال بانوان را با بیانی بسیار شیوا و جذاب و کلماتی بسیار ظریف و دقیق، در جمع مردان حاضر در مسجد طرح کرد. مضمون سخن او این بود که یا رسول الله! همة فضیلت­ها ویژة مردان است و ما زنان از این راه تکامل و سعادت محروم گشته­ایم. یا رسول الله! در حالی که باب جهاد و شهادت به روی ما بسته شده است، چگونه می­توانیم از ثواب این فضیلت عظما بهره­مند شویم؟ آیا راه جبرانی برای زنان وجود دارد؟! پیامبر(صلوات الله علیه و آله) پس از شنیدن دقیق سخنان این بانو فرمودند: جهاد زن، همسرداری نیکوی اوست.2

درست است که جهاد بر شما واجب نیست و از راه جنگ در جبهه­ ها نمی­توانید به ثواب جهاد نایل شوید؛ اما چنین نیست که از فضیلت و ثواب جهاد نیز محروم مانده باشید. شما می­توانید در خانه­های خویش اعمالی انجام دهید که در ثواب مجاهدان و جنگاوران جبهه­های اسلام شریک گردید و آن عمل، «همسرداری خوب و نیکو» است. شما می‌توانید از این راه به ثواب مجاهدانی نایل شوید که هستی خویش را فدای اسلام ساخته­اند.3

اما علت این همه تأکید بر مسأله «همسرداری» چیست؟ چرا در مقابل جهاد که بر مردان واجب شده، «همسرداری نیکو» برای زنان لازم گشته است؟! حکمت هم­ترازی «همسرداری شایستة زن» با «جهاد و از جان­گذشتگی مرد» چیست؟!

طبق مشیت الهی، زندگی مرد و زن به طور طبیعی و تکوینی، به هم وابسته شده است.

خانواده، واحد مشترکی است که می­تواند این اقتضای طبیعی را به بهترین وجه تأمین کند و زن و مرد را به اوج تکامل و سعادت برساند. موفقیت هر یک از مرد و زن در انجام وظایف اختصاصی خود، در گرو سلامت روابط خانوادگی است. زن، هنگامی می­تواند وظایف ویژة خویش را به سامان رساند که از پشتوانه­های روحی، عاطفی، اقتصادی و... از جانب همسرش برخوردار باشد.

مرد نیز، هنگامی می­تواند با خاطری آرام و آسوده به فعالیت­های مخصوص خویش، از جمله جهاد در راه خدا، همت گمارد که به وجود یاری شایسته و از خود گذشته در محیط خانواده دل­گرم باشد. اگر در روابط خانوادگی، خودخواهی، تندخویی، بی­احترامی، پرده­دری و... حاکم باشد، آن­چنان آشفتگی روحی و پریشانی روانی بر وجود مرد و زن سیطره خواهد یافت که هر دو را از بهره­ها و روزی­های مادی و معنوی زندگانی محروم می­کند.

بنابراین بانوان به هر میزان که در فراهم­آوری محیطی آرام، باصفا، پرنشاط و صمیمی در کانون خانواده تلاش کنند، به همان میزان در فضیلت و ثواب عبادت­ها و فعالیت­های شوهرانشان شریک خواهند بود. از این روی بانوان نه تنها از فضایل بر شمردة مردان محروم نیستند، بلکه می­توانند از رهگذر تلاشی مخلصانه در کانون خانواده در همة فضایل آنان شریک شوند و حتی بر ایشان سبقت گیرند و به ثوابی دست یابند که مردان از آن محروم باشند؛ چراکه ارزش هر عملی در گرو درجة اخلاص آن است.

«شوهرداری» یک فن و هنر است؛ هنری که بیش از هر فن و هنر دیگری محتاج ظرافت، دقت، درایت و کیاست است. بانوان برای موفقیت در این عرصه خطیر، بیش از هر چیزی به یافتن اسوه­ای جامع نیاز دارند تا با اقتدای همه­جانبه به سیره عملی او به بهترین شکل عمل کنند. در عرصة این هنر، اسوه­ای یگانه­تر و جامع­تر از فاطمة زهرا (سلام الله علیها) پیدا نمی‌شود.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از آن هنگام که قدم به خانه شوهر نهاد، روحیات و موقعیت ویژة همسرش را با کمال کیاست دریافت و به زودی توانست خود را با شرایط خاص مادی و معنوی شوهرش سازگار کند. رفتار این بهترین بانوی جهان در عرصة شوهرداری چنان در اوج صفا، مهربانی، همراهی، هم­دردی و دل­سوزی است که تنها یک نگاه مهرانگیز او کافی بود تا تمام خستگی­ها و گرفتگی­ها از روح و جسم همسرش به درآید.

در سیره این بانوی یگانه است که هنر ظریفی چون «جلب رضایت و خشنودی همسر» جامع­ترین مصداق خود را می­یابد؛ تا جایی که همسرش در شأن او می­فرماید: به خدا سوگند!... زهرا تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود بُرد، مرا ناراحت نساخت و عملی انجام نداد که مرا ناخشنود کند.4

جلوه­هایی بسیار زیبا از زندگانی دُردانه بانوان، وجود دارد که پرداختن به آنها مجالی بسیار وسیع و جداگانه می‌طلبد؛ جلوه­هایی چون: اوج ادب و همراهی با شوهر، توجه کامل به روحیات معنوی و مسؤولیت­های ویژة همسر، کمال ایثار و از خودگذشتگی در مقابل همسر، اوج خوش­رفتاری و خوش­گفتاری با شوهر، تجهیز روحی‌ـ روانی همسر برای جهاد، آسوده­سازی خاطر همسر در عرصة تهذیب و پرورش فرزندان، تحمل و صبر در مقابل کمبودهای مادی، کمک به خودکفایی و استقلال اقتصادی خانواده و... .

در این مقام، به تحلیلی زیبا از شوهرداری حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آینه کلام فرزند پاک­نهادش، دیده و دل می­سپاریم:

شما ببینید شوهرداری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چگونه بود. در طول ده سالی که پیامبر در مدینه بودند، حدود نُه سالش حضرت زهرا و حضرت علی (علیه السلام) با همدیگر زن و شوهر بودند. در این نُه سال، جنگ­های کوچک و بزرگی ذکر کرده­اند (حدود 60 جنگ اتفاق افتاده)، در اغلب آنها امیرالمؤمنین هم بوده است. حالا شما ببینید، او خانمی است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ می­ماند ـ این قدر جبهه وابسته به او است‌‌ـ از لحاظ زندگی هم وضع رو به راهی ندارند؛ همان چیزهایی که شنیده­ایم:(وَ یُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسکِیناً وَ یتیماً وَ اَسیراً اِنِّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ5 یعنی حقیقتاً زندگی فقیرانة محض داشتند. در حالی که دختر رهبر است، دختر پیامبر است، یک نوع احساس مسؤولیت هم می­کند.

ببینید انسان چه روحیه قوی­ای باید داشته باشد تا بتواند این شوهر را تجهیز کند، دل او را از وسوسه اهل و عیال و گرفتاری­های زندگی خالی کند، به او گرمی بدهد، بچه­ها را به آن خوبی تربیت کند. حالا شما بگویید امام حسن و امام حسین، امام بودند و طینت امامت داشتند؛ زینب (سلام الله علیها) که امام نبود. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این­گونه خانه­داری، شوهرداری و کدبانویی کردند و این­طور محور زندگی فامیل ماندگار در تاریخ قرار گرفتند. آیا اینها نمی­تواند برای یک دختر جوان، یک خانم خانه­دار یا مشرف به خانه­داری الگو باشد؟ اینها خیلی مهم است.6

حق تمتع و لذت­جویی

بهترین زنان شما، آن زن با عفتی است که به آمیزش با شوهرش تمایل بسیار داشته باشد.7 با همسرت نزدیکی کن تا خداوند به تو پاداش دهد، همچنان که اگر زنا کنی، خداوند تو را عذاب می­دهد.8

در نظام تربیتی اسلام، یکی از اهداف و استراتژی­های بزرگ تشکیل خانه و خانواده، بهره­جویی از لذت­های حلال از طریق هم­نشینی، هم­کلامی، هم­خوابی، هم­آغوشی و... بین همسران است که خود می­تواند با قصد قربت، به عنوان عبادت و برای دوری از حرام انجام پذیرد؛ تا جایی که رسول اکرم (صلوات الله علیه و آله) می‌فرمایند:

مردی نیست که دست همسرش را عاشقانه بگیرد، جز آن که آفریدگار برای او 5 پاداش بنویسد. پس اگر او را در آغوش کشد، 10 پاداش می­برد. اگر همسرش را ببوسد، 20 پاداش دارد. اگر با او درآمیزد، پاداش این کار برای او از دنیا و آنچه در آن است، بهتر است. پس زمانی که مرد برمی‌خیزد تا غسل نماید، آب از هیچ قسمتی از بدنش عبور نمی­کند، جز آن که گناهش را می­زداید و درجه­ای بر او می‌افزاید.

همانا خداوند والا برای این غسل پاداشی بهتر از دنیا و آنچه در آن است، بدو می­بخشد و در برابر فرشتگان افتخار می­کند و می­فرماید:"به بنده­ام بنگرید. در شبی سرد برخاسته است تا از جنابت و دوری از من، غسل کند. بر این باور است که من پروردگار اویم. گواه باشید که او را بخشیدم!"9

لذت­جویی­های زن و مرد از یکدیگر محدود به آمیزش نمی­شود، بلکه فضیلت­های اخلاقی و شایستگی­های شخصیتی و توسعة میدان لذت­جویی متقابل از مهم­ترین عوامل لذت­ساز به شمار می­روند.10

به همین دلیل،«لذت­جویی همه­جانبه» و «توزیع لذت پاک و فراگیر» در همة عرصه­های روابط خانوادگی، مهارتی است که باید به همسران و زوج­های جوان آموزش داده شود.

برای موفقیت و کام­یابی در روابط جنسی با همسرتان به این نکات توجه داشته باشید:

* زن موجودی ظریف، لطیف و به شدت عاطفی است که تنها مرد هنرمند می­تواند از موهبت­ها و لطافت­های او به طور کامل بهره­مند گردد؛

* مهم برای زن آن است که مردی او را در آغوش بگیرد که از فضایل اخلاقی و صفات برجسته انسانی نیز بهره­مند باشد؛

روزی امّ­السّلمه از پیامبر (صلوات الله علیه و آله) پرسید: پدر و مادرم فدایت! زنی در طول عمر خویش دو شوهر می­کند. اگر این زن و هر دو شوهرش اهل بهشت باشند، زن با کدامین آنها در بهشت زندگی خواهد کرد؟ پیامبر در پاسخ فرمود: زن، مردی را که نسبت به خانواده­اش بهتر و خوش­اخلاق­تر بوده است، برمی­گزیند.11

* در ارتباط جنسی با همسرتان حیا و خجالت را کنار بگذارید و از هر خلاقیت و هنری برای ایجاد نشاط، تازگی و پویایی در این ارتباط استفاده نمایید؛ چنانچه امام محمدباقر (علیه السلام) درخصوص کنارگذاشتن حیا از سوی زن به هنگام خلوت با همسرش می فرماید:

بهترین زنان کسی است که هرگاه با همسر خود خلوت کرد و جامه از تن درآورد، جامة حیا را نیز درآورد و هرگاه جامه­اش را پوشید، جامة حیا را نیز بر تن کند.12

* در بستر استراحت همیشه درکنار همسر خود بخوابید13 و از لباس خواب مناسب و عطر و بوی خوش استفاده کنید؛

* اشتیاقات و تمایلات جنسی خود را صمیمانه و بدون خجالت با همسرتان مطرح کنید؛

* به تمیزی و نظافت بدن و آرایش و آراستگی خود اهمیت دهید؛ چنانچه توصیة همیشگی پیامبر به مردان چنین بوده است:

لباس­های خود را بشویید، موهای سر و صورت و بدن خود را پیرایش کنید، مسواک بزنید و همواره آراسته و پاکیزه باشید. همانا مردان بنی­اسرائیل چنین نکردند و زنانشان زناکار شدند.14

آراستگی مرد بر عفت و پاکدامنی زن می­افزاید. زنان ترک عفت نمودند، چون شوهرانشان به آراستگی خود اهمیت ندادند.15

* اگر در محیط خانه و در ارتباط با همسرت آراسته نیستی، از خود بپرس آیا خوش­داری همسرت را این چنین آشفته و ناآراسته ببینی؟ حال که آشفتگی و ناآراستگی را از همسرت نمی­پسندی، بدان که او نیز نسبت به تو چنین توقعی دارد.

فواید کام­یابی موفق بین همسران

به گفته روان‌شناسان اغلب اختلافات موجود بین زوجین، ریشه در ناسازگاری­های جنسی دارد و اگر روابط جنسی برای زن و شوهر ارضاکننده باشند، هر دو از سایر بی­تناسبی­ها، ناسازگاری­ها و سوءتفاهم­ها می­توانند چشم­پوشی کنند.

درکتب روان­شناسی درباره آثار و فواید روابط زناشویی خوب و خلّاق بین همسران چنین آمده است:

* روابط زناشویی خلّاق و ارضاکننده، مقدار فراوانی هورمون انرژی­زای آدرنالین و اندروفین را در بدن آزاد می­کند که سبب ایجاد آرامش جسمی و روانی می­گردد؛

* هنگامی که رابطة جنسی زن و شوهر مطلوب باشد، سایر عوامل فشارآور زندگی ناپدید می­شود؛

* تمکین زن، صیدگاه شوهر و عرصة فرمانروایی زن و عامل محبوبیت او نزد شوهر است؛

* اگر مرد کام­جویی از همسرش احساس رضایت و موفقیت نماید، برای زندگی به هر شکلی تن خواهد داد؛16

* آمیزش برای زن و مرد، مانند یک کوهنوردی است که در طی آن مرد زودتر به قله و اوج جنسی می­رسد و زودتر نیز پایین می­آید، اما زن دیرتر به قله و اوج می رسد. از این رو برمردان لازم است قبل از آمیزش با نوازش و بازی و معاشقه­های مقدماتی زن را نیز برای اوج­گیری در لذت­جویی­های ویژة زنان آماده سازد.17

در حدیثی از پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) چنین آمده است: سه چیز از خشکی و جفاکاری محسوب می­شود: ...و آن­که مردی با زنش قبل از این که بازی کند (و او را آماده سازد)، نزدیکی نماید.18

-----------------------

لینک مطالب مرتبط:

بعضی از حقوق زنان بر مردان

بهترین تدبیر برای زندگی

ازدواج، مستحب مؤکد یا واجب

جهت‌یابی افکار انسان در سایه ازدواج

مرد سالار است یا زن

کارکردهای خانواده در نظام هستی

رابطه زن و شوهر در زندگی چگونه باید باشد؟

فرزندان بدخلق و عصبی

پی نوشت ها:

1. رسول‌الله(صلوات الله علیه و آله): «جهاد المَرأةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» کلینی، الکافی، ج5، ص9.

2. کلینی، کافی، ج5، ص9؛ حرّانی، تحف العقول، ص60؛ طبرسی، مکارم الاخلاق، ص215.

3. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج4، ص350.

4. امام علی(علیه السلام): «فَوَاللهِ... لا أغضَبَتنی و لا غَضَبَت لی أمراً» اربلی، کشف الغمّه، ج1، ص492.

5. انسان (76)، 8 و 9.

6. از فرموده­های مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان به مناسبت هفتة جوان، 7/2/1377. دانشگاه اسلامی و رسالت دانشجوی مسلمان در بیانات مقام معظم رهبری، ص20ـ21.

7. رسول الله(صلوات الله علیه و آله):«خَیرُ نِساءِکُم العَفیفَةُ الغَلِمَةُ» شیخ کلینی، فروع کافی، ج5، ص324.

8. شیخ حرّعاملی، وسائل الشیعه، ج14، ص76 (روایت از پیامبر اکرمصلوات الله علیه و آله).

9. شیخ صدوق، دعائم الاسلام، ج2، ص190.

10. ر.ک: نیلی­پور، مهدی، مدیریت خانواده، ج2، ص22ـ26.

11. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج73، ص334.

12. امام باقر(علیه السلام): «خَیرُ النِّساءِ مَنِ الَّتی إِذا دَخَلَت مَعَ زَوجِها فَخَلَعَتِ الدَّرعَ خَلَعَت مَعَهُ الحَیاءَ وَ إِذا لَبِسَتِ الدَّرعَ لَبِسَت مَعَهُ الحَیاءَ» شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج7، ص399.

13. پیامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) در این­باره می­فرماید: «وقتی زنی دور از بستر شوهر خود شبی را به روز آورد، فرشتگان تا صبح او را لعنت کنند» نهج الفصاحه، ح1998.

14. رسول الله(صلوات الله علیه و آله): «إغسِلُوا ثِیابَکُم وَ خُذوُا مِن شُعُورِکُم وَ استاکُوا وَ تَزَیَّنُوا وَ تَنَظَّفُوا فَإنَّ بَنی إسرائیلَ لَم یَکُونُوا یَفعَلوُنَ کَذلِکَ فَزَنَت نِساءُهُم» متقی هندی، کنزالعمال، ج6، ص640.

15. ری­شهری، محمد، میزان الحکمه، ح7875.

16. نیلی­پور، مهدی، مدیریت خانواده، ج2، ص23ـ24.

17. بی­میلی جنسی در زنان، ص74.

18. رسول الله(صلوات الله علیه و آله): «ثَلاثَةٌ مِنَ الجَفاءِ: ...وَ مُواقَعَةُ الرَّجُلِ أهلَهُ قَبلَ المُلاعَبَةِ» محدث­قمی، سفینة البحار، ج2، ص46.

منبع: خانواده وتربیت مهدوی،ص175،آقاتهرانی وحیدری کاشانی

منبع ثانویه: http://aghatehrani.com/data.asp?Id=607

نویسنده : علی والاسرشت - هادی ; ساعت ۱:۳۱ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۳٩۱/۱۱/٢۳


Subscribe to AsreNo2010

Powered by us.groups.yahoo.com

حدیث روز